pondělí 12. srpna 2013

Jane Austen a její knihy

Jane Austen je pro mě velký vzor a úžasná spisovatelka, aneb o tom jak jsem se k ní dostala a proč její knížky čtu pořád dokola...
   Jako první z jejích děl jsem viděla film Pýcha a předsudek natočený v roce 2005 podle její knihy. Teď je to jeden z mých nejoblíbenějších filmů a čím mně tedy zaujal? Celkově celý film, je výborně zpracovaný. Elizabeth Bennetovou hraje Keira Knightley a ta už sama o sobě je skvělá herečka (viz Piráti z Karibiku) a kdo by odolal panu Darcymu a jeho očím? :)
   Po shlédnutí filmu jsem si řekla, že si o filmu najdu nějaké podrobnosti a pak jsem se dostala k samotné Jane Austen. Co nejdříve jsem běžela do knihovny a půjčila si Pýchu a předsudek. První dojem z knihy nepopsatelný, přečetla jsem ji pomalu jedním dechem a poté ještě několikrát od té doby.
   A co následovalo dál? Samozřejmě další její knížky, jako jsou například Emma nebo Rozum a cit (moje nejoblíbenější) a později také shlédnutí filmových verzí, po pár hledání jsem některé našla i jako vícedílné s titulky. A proč mně to tak upoutalo? Nejspíš celkově doba jejího života, společenské normy a život dívek v té době. Nebo snad ty nádherní mladí herci, kteří hrají první lásky hlavních hrdinek? 
   Její knížky mě prostě učarovaly. Bohužel jsem zatím všechny četla jen jako vypůjčené z knihovny, ale už vlastním 2 bohužel jen v papírové vazbě. Nebojte se na všechny si brousím zuby v tvrdé vazbě, hned jak budou peníze nebo příležitost si je koupit. Po pravdě se mi moc nelíbí jejich obal, já vím a nechci soudit knihu podle obalu. Ale mám radši pořádnou knihu v tvrdých deskách, o kterou se nemusím bát, že bych ji zničila a hlavně ten obrázek na obalu je až moc načančaný (nebo jak bych to řekla) oproti kostýmům ve filmu... Posuďte sami...
Moje J.A. knihy...
Filmy x knihy
   Filmy jako ve většině případů jsou ochuzené o některé i důležité části, ale na to jsme už celkem zvyklí z jiných děl. Nebo alespoň ti, kteří jako já rádi srovnávají filmy a knížky, si toho všimnou... Když jsou některé natočeny jako vícedílný seriál, jsou tam i ty detaily, které postrádám v celém jednom filmu, proto je sleduji raději.  Na druhou stranu si díky filmům dokážu lépe představit tu dobu, z které jsou knihy napsané.
   Mám ráda tedy oboje, jak knihy tak filmy, ale protože filmy už jsem viděla mnohokrát a znám je do posledního písmene, knížky si po nějaké době ráda přečtu znova, hlavně abych si osvěžila některé detaily. Na filmy se podívám většinou tak jednou za rok, když je ošklivé počasí a nebo když se potřebuji nějak odreagovat... Pýchu a předsudek už i nějaký rok mám na originálním dvd i s bonusy atd.. 
Jedno z nejoblíbenějších dvd v mé sbírce :)
   Četla jsem i pár knížek od jejích následovnic např. knihu Dcery pana Darcyho od Elizabeth Astonové, která napsala i další, ale nebylo to úplně ono, prostě Jane Austen je jen jedna.. :)

Co vy a tento typ knih nebo samotná Jane Austen?
Jane

3 komentáře:

  1. Já Austenovou taky můžu :-) a seriál Pýchu a předsudek si pouštim, když mam blbou náladu, je stokrát lepší než film...

    OdpovědětVymazat
  2. No, nevím proč, ale mám v hlavě nějak zafixované, že Pýcha a předsudek bude nějaká romatická slátanina:D Možná to začalo tím, když jsem četla Romea a Julii... Každý o tom říkal jaký to není úžasný láskyplný příběh o dvou lidech, kteří se strašně milují. Mě to přišlo strašně chladné a vůbec jsem tak lásku necítila... Po tomhle článku ale asi změním názor a na film kouknu. Nebo i na seriál, pokud ho na netu najdu :) A možná pak zabruslím i na tištěnou verzi :) Díky za TIP!!

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý váš komentář... :)